Uniwersalne rowery triathlonowe

Kiedy bieganie przestaje satysfakcjonować, w pierwszej kolejności zaczynamy zwiększać dystans, na którym startujemy, potem uczestniczymy w bardziej ekstremalnych biegach. Ale w końcu i to nie wystarcza, przychodzi do głowy wystartowanie w triathlonie. Czy od razu muszę wtedy kupić profesjonalny rower triathlonowy?

Prowizorka na początek

Pierwszy występ w triathlonie i pierwszy dylemat. Pojechać na swoim wysłużonym góralu, pożyczyć rower szosowy czy może kupić nowy rower triathlonowy? Jeżeli jest to nasz dziewiczy występ, można pokusić się o wystartowanie na rowerze górskim. Z pewnością regulamin wyścigu pozwoli na start z takim rowerem. Chcąc jednak ścigać się i osiągnąć zadowalający czas, możemy naszego górala delikatnie przerobić. Przede wszystkim zmienić opony. Rowery górskie charakteryzują się tym, że montowane są do nich opony z dużym bieżnikiem by zapewnić odpowiednią przyczepność. Po wymianie na opony stosowane w rowerach trekkingowych pozwoli nam to na delikatne przyspieszenie. Możemy pokusić się na pożyczenie, chyba że jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami szosówki. To już lepsze rozwiązanie. Cienka opona zapewnia minimalne opory i zwiększa szanse na pokonanie życiówki.

Rower triathlonowy

Zmiany na plus

Kupując rower triathlonowy należy zwrócić uwagę na jego budowę. Przymierzając się do zakupu, z pewnością zauważymy, że rama jest nieco krótsza od standardowej ramy roweru szosowego i zwiększony jest kąt ramy siodłowej. Powoduje to wymuszenie postawy bardziej aerodynamicznej. Również zamontowanie przystawki na kierownicy zmniejsza opory powietrza podczas jazdy. Typowe rogi powodują, że nasza postawa podczas jazdy jest bardziej położona. Również obręcze kół mają zmieniona budowę w porównaniu do typowych kół roweru szosowego. W rowerach triathlonowych obręcze mają wysoki stożek, czyli część koła od opony do środka o wysokości nawet 100 mm. Można również znaleźć koła całkowicie zakryte idealne do bicia rekordów stosowane przede wszystkim przez zawodowców. Ważną cechą rowerów triathlonowych jest przeniesienie manetek hamulców i przerzutek z pozycji klasycznych dla rowerów szosowych na szczyt zamontowanej przystawki. Pozwala to zminimalizować ruchy podczas jazdy i nie zmieniać aerodynamiki i wyśrubować wynik o kilka minut na odcinku 40 km. Włókno węglowe i aluminium – z tych surowców tworzone są ramy,  w które następnie „uzbrajane” są rowery triathlonowe. Oba materiały są lekkie. Aluminium jest tańsze i łatwiej dostępne. Karbon lepiej tłumi wszelakie wibracje, jednak pęknięta rama z włókna węglowego jest raczej nienaprawialna. Rowery triathlonowe są pozbawione dodatkowych akcesoriów takich jak oświetlenie, odblaski i dynamo. Wszystko po to by bić rekordy i wygrywać zawody.

Dodaj komentarz