Praktyczne rowery miejskie

Do poruszania się wśród zgiełku i spalin miejskich aglomeracji może posłużyć teoretycznie każdy model roweru. Jednak w praktyce nie każdy radzi sobie z trudnościami i przeszkodami czyhającymi w miejskiej dżungli. Jeśli nie lubisz stać w korkach, a miły jest Co wiatr we włosach, zobacz, jaki rower miejski będzie dla Ciebie najlepszy.

Latający holender

Rower miejski służy do codziennego przemieszczania się do szkoły lub pracy, przy zachowaniu komfortu jazdy. Z tego też względu konstrukcja roweru miejskiego przypominają typowego holendra nazywanego czasami old Dutch lub classic Dutch. Rama roweru miejskiego najczęściej jest stalowa, dlatego rowery miejskie nie należą do lekkich. Zapewnia to stabilną jazdę odporną na podmuchy wiatru wywoływane przez wymijające nas samochody. Nowoczesne modele tworzone są ze stopów aluminiowych, pozwala to obniżyć ciężar naszego roweru miejskiego, ale kosztem sztywności całej konstrukcji. W przypadku klasycznych rowerów miejscach nie stosuje się amortyzacji widelca. Wynika to przede wszystkich z faktu, że rowerem miejskim będziemy poruszać się po powierzchniach płaskich utwardzonych takich jak asfalt czy kostka brukowa. Praktyczny rower miejski wyposażony jest w dodatkowy osprzęt, bagażnik i koszyk na kierownicy. Błotniki również są nieodzowną częścią roweru miejskiego, w końcu jakoś należy się chronić przez kałużami. W rowerach miejskich stosuje się klasyczne kierownice typu jaskółka, które są wygięte w taki sposób, że dłonie zaciśnięte na rękojeściach skierowane były prawie równolegle do kierunku jazdy. Wykorzystanie takiej kierownicy zapewnia mam utrzymywanie wyprostowanej pozycji podczas jazdy, co jest bardzo komfortowe. Koła stosowane w rowerach miejskich to najczęściej 28- lub 29-calowe z klasycznym bieżnikiem ułatwiającym szybkie odprowadzanie wody na zewnątrz. W klasycznych rowerach miejskich nie ma przerzutek i biegów. Stosuje się prostą konstrukcję, jedna duża zębatka z przodu i jedna mała z tyłu. Hamulec to stosowany od lat system torpedo, czyli hamujemy, cofając pedały.

Para na rowerze miejskim

Klasyczny czy nowoczesny

Idąc z duchem czasów, rower miejski zmieniał swoje wyposażenie. Jeżeli spojrzeć na modele wyprodukowane w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku i nowoczesny wzór, to na pierwszy rzut oka nie różnią się niczym. Jednak w nowoczesnym wzornictwie, rower miejski wyposażono w popularne przerzutki planetarne ukryte wewnątrz tylnej piasty od 3 do 14 biegów. Takie rozwiązanie zapewnia komfort jazdy po miejskich ulicach, a jednocześnie ukrycie mechanizmu wewnątrz bębna chroni je przez działaniem czynników atmosferycznych. Również dynamo jest schowane w piaście tylko, że przedniej. Takie rozwiązania powodują, że użytkownik nie musi zaprzątać sobie głowy regulacją i konserwacją tych części rowerowych. Ważną cechą roweru miejskiego jest również zamontowana osłona na łańcuch i tylne koło. Minimalizuje to ryzyko, że rowerzyście zmierzającemu do pracy w szprychy wkręcą się niespodziewanie poły płaszcza czy kurtki. Głównym wyróżnikiem roweru miejskiego są liczne odblaski i dzwonek niezbędny podczas jazdy w miejskim zgiełku.

Dodaj komentarz